منتدى صالة الابطال

اهلابيك فى منتدى صالة الابطال كل ما يحتاجة لاعب كمال الأجسام

اذكر اللة لا الة الا اللة محمد رسول اللة

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدى صالة الابطال

اهلابيك فى منتدى صالة الابطال كل ما يحتاجة لاعب كمال الأجسام

اذكر اللة لا الة الا اللة محمد رسول اللة

منتدى صالة الابطال

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

موقع كمال اجسام

Love Man
abdenour
البدر
jas0o0m
barcawi_pur
batal 80
amine04000
nasser_88
eiso eslam
السالم
ramos33
The Man
shibob75
البطل
badr15
انورسعيد
Cena
محمد
crusher
ahmed105075
كريم غانم
ايمن
الزير سالم
البرنس أسد
احمد تيفا
toto_lea
كابتن محمد
31 مشترك

عندك سؤال فى كمال الاجسام اكتبة هنا فى هذا القسم يوجد مدربين على اعلى مشتوى

كابتن محمد
    كابتن محمد
    مدير المنتدى
    مدير المنتدى

عندك سؤال  فى كمال الاجسام  اكتبة هنا  فى هذا القسم يوجد مدربين على اعلى مشتوى Empty عندك سؤال فى كمال الاجسام اكتبة هنا فى هذا القسم يوجد مدربين على اعلى مشتوى

مُساهمة من طرف كابتن محمد الخميس نوفمبر 12, 2009 11:40 pm

السلام عليكم

اهلا بيكم فى المنتدى المتواضع ويشرفنى حضوركم التام فى المنتدى

ويقدرنى اللة اسعادكم فى هذة الرياضة

واتمنى لكم التوفيق وانا هدفى من هذا المنتدى ان الشباب تمارس الرياضة وتبعد عن الشهوات

http://akaliamuslima.com/showthread.php?t=116

عدل سابقا من قبل كابتن محمد في الإثنين يناير 20, 2014 12:47 pm عدل 2 مرات
    toto_lea
    بطل جديد
    بطل جديد

عندك سؤال  فى كمال الاجسام  اكتبة هنا  فى هذا القسم يوجد مدربين على اعلى مشتوى Empty رد: عندك سؤال فى كمال الاجسام اكتبة هنا فى هذا القسم يوجد مدربين على اعلى مشتوى

مُساهمة من طرف toto_lea الجمعة نوفمبر 13, 2009 4:08 am

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
    كيف حالك ياكابتن محمد عساك بخير
    عندي استفسار بشأن التمارين
    كل التمارين متكرره
    وعلى سبيل المثال
    يوم السبت اكتاف
    يوم الاحد الظهر
    يوم الاثنين صدر
    يوم الثلاثاء باي وتراي
    يوم الاربعاء الرجل
    يوم الخميس ارجع والعب صدر
    ام يوم الجمعة فهو راحة
    ما رايك في هذا الجدول؟
    مع العلم ان لي اكثر من سنتنين في هذا الرياضة
    فيه ضخامة بس مو اللى انا ابيه
    ارجو النظر في الموضوع؟
    وشكرا لك
    كابتن محمد
    كابتن محمد
    مدير المنتدى
    مدير المنتدى

عندك سؤال  فى كمال الاجسام  اكتبة هنا  فى هذا القسم يوجد مدربين على اعلى مشتوى Empty رد: عندك سؤال فى كمال الاجسام اكتبة هنا فى هذا القسم يوجد مدربين على اعلى مشتوى

مُساهمة من طرف كابتن محمد الجمعة نوفمبر 13, 2009 7:46 am

اولا مرحبا بيك

التمارين انت بتشكلها على حسب جسمك يعنى مثلا البنش العب بنش مستوى بار واللعب دمبل عالى وتجميع عالى تفتيح مستوى وافر

وبعد كدة بتغير اسلوب للتمرين يعنى تعكس التمارين لعبت بار العب دمبل لعبت دمبل تلغب بار

والجدول دة كويس ليك علشان انت لا تلعب الرست وتمارين البطن

اليوم الاول: ظهر
    اليوم الثاني: كتف + ترابيس
    اليوم الثالث : باي +تراي + بطن
    اليوم الرابع : راحــــــــــــــــــــــــة
    اليوم الخامس : صدر + بطن
    اليوم السابع: ارجل +سمانة

وبالنسبة للبروتين افضل ان تاخذ الواى بروتين هيكون كويس ليك انت علشان الضخامة تكون كويسة معاك
    ????
    زائر

مُساهمة من طرف ???? السبت نوفمبر 14, 2009 6:23 am

السلام عليكم كابتن محمد شكرا جزيلا على المنتدى الشيق
    سؤالي هو كاالأتي :
    أنشاء الله أنا هادخل الصالة ولأول مرة ماهي التمارين المنصوح بها في بداية المشوار الرياضي يعني \ الفيد \ وكم مدته وماهو البروتين الذي تنصحني به مع العلم أني لم أتعاطا أي بروتين من قبل ومارأيك في بروتين ميقــــــا مــــــاكـــس 4000 مع العلم أني أعاني هزل شديد شكرا.
    احمد تيفا
    بطل جديد
    بطل جديد

مُساهمة من طرف احمد تيفا السبت نوفمبر 14, 2009 7:54 am

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    انا اتمرن منذ 3 اشهر وبعدها قمت بأخذ حقن موضعى
    اليوم الاول اخد ذراع اليوم الثانى كتف اليوم الثالث بنج الرابع ظهر الخامس ذراع
    السادس كتف السابع بنج الثامن ذراع
    علماً بأن كل ذلك ورة بعضه بالامانه حدث تغيير كبير جداً
    لكن حدث شئ غريب بعدها وجدت عند مكان الصدر هناك شئ وارم جداً كانها عضله
    ذهبت للدكتور وقال لى ان الحقن التى قمت بأخذها فعلت تورم للعضله وقال لى لا تتمرن الان خالص
    سؤالى هو لماذا تورمت العضله بهذة الطريقه
    كابتن محمد
    كابتن محمد
    مدير المنتدى
    مدير المنتدى

مُساهمة من طرف كابتن محمد السبت نوفمبر 14, 2009 1:26 pm

السلام عليكم كابتن محمد شكرا جزيلا على المنتدى الشيق
    سؤالي هو كاالأتي :
    أنشاء الله أنا هادخل الصالة ولأول مرة ماهي التمارين المنصوح بها في بداية المشوار الرياضي يعني \ الفيد \ وكم مدته وماهو البروتين الذي تنصحني به مع العلم أني لم أتعاطا أي بروتين من قبل ومارأيك في بروتين ميقــــــا مــــــاكـــس 4000 مع العلم أني أعاني هزل شديد شكرا.

----------------------------

التمارين مثل البنش والباى والتراى والظهر والرجل والرست والبطن كلها هذة التمارين تتلعب بوزن خفيف جدااااااااااااااااااا وان شاء اللة كابتن الصالة الذى موجود هو هيحدد ليك التمارين التى حسب جسمك

التمرين ساعة فقط ولو انت نحيف بيقى الميجا ماس كويس ليك ولو جسمك كويس يبقى استعمل الواى بروتين وانصحك بالواى بروتين بجد كويس

وابعد عن المنشطات والهرمونات انها خطر
    كابتن محمد
    كابتن محمد
    مدير المنتدى
    مدير المنتدى

مُساهمة من طرف كابتن محمد السبت نوفمبر 14, 2009 1:29 pm

انا اتمرن منذ 3 اشهر وبعدها قمت بأخذ حقن موضعى

اليوم الاول اخد ذراع اليوم الثانى كتف اليوم الثالث بنج الرابع ظهر الخامس ذراع

السادس كتف السابع بنج الثامن ذراع

علماً بأن كل ذلك ورة بعضه بالامانه حدث تغيير كبير جداً

لكن حدث شئ غريب بعدها وجدت عند مكان الصدر هناك شئ وارم جداً كانها عضله

ذهبت للدكتور وقال لى ان الحقن التى قمت بأخذها فعلت تورم للعضله وقال لى لا تتمرن الان خالص

اولا اهلابيك اخى ممكن اسم الهرمون الذى كنت تستعملة علشان اوضح ليك السبب
    البرنس أسد
    بطل جديد
    بطل جديد

مُساهمة من طرف البرنس أسد الأحد نوفمبر 15, 2009 11:54 am

يا أخى أنا كطنت أعانى من السمنة المفرطة ثم عملت ريجيم والحمد لله خفضت وزنى من 138 إلى 118 رغم اننى كنت أمارس رياصة كمال الأجسام والان تبقى نرهل شديد بالطن والفخدين ثم لاحظت انى جسمى رغم ضخامة عضلاته لم يتتم تصفيته ومن سنة 2004 وحتى الآن لم أتعاطى أى منشطات من أى نوع وسنى 38 سنة فبماذا تنصحنى
    كابتن محمد
    كابتن محمد
    مدير المنتدى
    مدير المنتدى

مُساهمة من طرف كابتن محمد الأحد نوفمبر 15, 2009 2:24 pm

االسلام عليكم

اهلا بيك فى المنتدى

انصحك انت تمارس تمارين الجرى مفيدة جدا لتخسيس

والجرى هو الحل الوحيد ليك علشان تنزل فى الوزن الذى عندك

نصائح للجرى اولا ان تجرى على معدة فارغة يكون الصبح بدرى ولماذا المعدة تكون فارغة علشان حرق الدهون بيكون سريع جدااااااااااا

وثانيا ان ترتدى ملابس قطنية

وثالثا الجرى بيكون اول يوم على مراحل يعنى انهاردة هتجرى 20 دقيقة بكرة هتجرى 30 دقيقة وهكذا وهكذا

ورابعا اثنا ء الجرى لاتفتح الفهم علشان لا تتعب بسرعة تنفس من انفك فقط

وخامسا ابعد عن الهون والزيوت والنشويات

وسادسا تناول الفاكهة بكثرة علشان تعطى لك قوة

وسابعا تناول الشاى الاخضر مفيد جدا فى التخسيس
    احمد تيفا
    بطل جديد
    بطل جديد

مُساهمة من طرف احمد تيفا الأحد نوفمبر 15, 2009 6:37 pm

انا لا اعلم اسم الهرمون لكنه هرمون حيوانى
    كابتن محمد
    كابتن محمد
    مدير المنتدى
    مدير المنتدى

مُساهمة من طرف كابتن محمد الإثنين نوفمبر 16, 2009 8:38 am

سبب تورم العضلة عندك هو الاثر الجانبى بتاع الهرمون بيعمل تورم فى العضلة وانصحك لا تتمرن حتى الورم يزول

وانصحك ان تبتعد عن الهرمونات والمنشطات

استعمل المكملات الغذائية وعندك كمان الامينو اسد حلو مثل الكرياتبن والامينو2 222

وبرولاب وامينو فيول وفية منتجلت كتير للامينو استعملها يكون احسن ليك
    toto_lea
    بطل جديد
    بطل جديد

مُساهمة من طرف toto_lea الثلاثاء نوفمبر 17, 2009 3:12 am

???? ????? ??????? ??????
    ??? ????? ????? ????????
    ???? ???? ??????? ??? ??????
    ??? ???? ?? ???? ?????
    ibrh_11@hotmail.com
    ???? ??? ???? ????? ????????
    كابتن محمد
    كابتن محمد
    مدير المنتدى
    مدير المنتدى

مُساهمة من طرف كابتن محمد الثلاثاء نوفمبر 17, 2009 7:01 am

اولا مرحبا بيك

التمارين انت بتشكلها على حسب جسمك يعنى مثلا البنش العب بنش مستوى بار واللعب دمبل عالى وتجميع عالى تفتيح مستوى وافر

وبعد كدة بتغير اسلوب للتمرين يعنى تعكس التمارين لعبت بار العب دمبل لعبت دمبل تلغب بار

والجدول دة كويس ليك علشان انت لا تلعب الرست وتمارين البطن

اليوم الاول: ظهر
    اليوم الثاني: كتف + ترابيس
    اليوم الثالث : باي +تراي + بطن
    اليوم الرابع : راحــــــــــــــــــــــــة
    اليوم الخامس : صدر + بطن
    اليوم السابع: ارجل +سمانة

وبالنسبة للبروتين افضل ان تاخذ الواى بروتين هيكون كويس ليك انت علشان الضخامة تكون كويسة معاك
    ????
    زائر

مُساهمة من طرف ???? الأربعاء نوفمبر 18, 2009 2:48 am

السلام عليكم لدى سؤل للكابتن محمد أرجو نصيحة نهائية أني أتمرن في الصالة منذ مدة ولم أتعاطى بروتين من قبل أصدقائي نصحوني بــــــ : بروتين ميقــــا مـــاكس 2000
    سؤالي هو مالفرق بين ميقا ماكس 2000 و ميقا ماكس 4000
    وماهو البروتين المنصوح به في بداية المشوار التدريبي هل يمكن ياكابتن محمد عرض معلومات عن ميقا ماكس 2000 وشكرا.
    كابتن محمد
    كابتن محمد
    مدير المنتدى
    مدير المنتدى

مُساهمة من طرف كابتن محمد الأربعاء نوفمبر 18, 2009 4:33 am

هما الاثنين لزيادة الكتلة العضلية

وانصحك باستعمال ميجا ماس 40000 لانة يوجد فية كرياتين وجلوتامين

لانة افضل الانواع 40000

طريقة الإستعمال : أخلط ملعقة أو ملعقة ونصف من المسحوق مع كوب من الحليب أو اى عصير مفضل لديك ويمكن إستخدامه من مرتان إلى ثلاث مرات يومياً على حسب إحتياج الجسم . بالنسبة للرياضيين يمكن زيادة الحصة المقررة يومياً نتيجة لزيادة الجهد المبدول وللحصو على نتائج أكثر
    الزير سالم
    بطل جديد
    بطل جديد

مُساهمة من طرف الزير سالم الأربعاء نوفمبر 18, 2009 7:03 am

كابتن محمد ربنا يعطيك الصحه والعافيه ويكتب لك في كل خطوه سلامه ....اما بعد
    انا ليه اسبوعين "مبتدئ" بالصاله التمرين يبتدي بعد صلاه العشاء وهدفي بنا ء جسم عضلي الطول 172 ؛ الوزن 75اش افضل برناامج غذائي يا كابتن؟
    وما اقدر ابني جسمي بعيدا عن المكملات و البروتيناات؟
    واذا كان ولابد فبماذا تنصحني استخدم من المكملات او البروتينات؟
    ودمت سالما

اخوك :الزير سالم
    كابتن محمد
    كابتن محمد
    مدير المنتدى
    مدير المنتدى

مُساهمة من طرف كابتن محمد الأربعاء نوفمبر 18, 2009 9:04 pm

السلام عليكم

اولا عاوزك تعرف لعبة كمال الاجسام مبنية على الاكل الجيد

والنظام الغذائى فية منة كتير جدااااااااا

حاول تاكل بيض كثير يعنى فى اليوم تاكل حوالى 12 بيضة على مدار اليوم

لابد من المكملات فى هذة العبة انصحك بتناول الواى بروتين الامريكى كويس ليس لة اضرار
    الزير سالم
    بطل جديد
    بطل جديد

مُساهمة من طرف الزير سالم الخميس نوفمبر 19, 2009 4:30 am

ياكوتش بس البيض يكون مطبوخ والا على طول اشربه بدون طبخ
    ويغى ليه خمسه وجبااات
    كابتن محمد
    كابتن محمد
    مدير المنتدى
    مدير المنتدى

مُساهمة من طرف كابتن محمد الخميس نوفمبر 19, 2009 7:33 am

البيض يكون مسلوق

ليك فى اليوم 5 وجبات

وابعد عن الدهون والنشويات والسكريات

واى استفسار انا موجود
    الزير سالم
    بطل جديد
    بطل جديد

مُساهمة من طرف الزير سالم الأحد نوفمبر 22, 2009 12:50 pm

ياعطيك العافيه كوتش بس عندك خلطه بروووتين طبيعي ؟
    لااني وبصرااحه لست مقتنعا تماما بالمكملات ولا غيرها وشاكر ومقدر لشخصك الكريم
    كابتن محمد
    كابتن محمد
    مدير المنتدى
    مدير المنتدى

مُساهمة من طرف كابتن محمد الجمعة نوفمبر 27, 2009 5:19 pm

فى حاجة اسمها جنين القمح بتتباع فى الصيدلية او السوبر ماركت دى خلطة طبيعية انصحك بها
    ايمن
    بطل جديد
    بطل جديد

مُساهمة من طرف ايمن الإثنين نوفمبر 30, 2009 5:31 am

السلام عليكم انا شاب ا تمارن كل يوم عضله بحكم عمل انا اشتغل في الصحراء ضيق الوقت مع علم وزان 83ك طول 180س م اكله وجبه وحده في اليوم اريد تخفيف الوزن اتمارن وزان خفيف بحكم اتعب في شغل هل هد طريق صحيح ارجو نصيح علي فكر انا اتمارن مد شهرين اشعر بتغير في جسمي شكران
    ايمن
    بطل جديد
    بطل جديد

مُساهمة من طرف ايمن الإثنين نوفمبر 30, 2009 5:41 am

السلام عليكم انا اريد برانمج تدريب كورس تدريب ملاحظ( انا وقت ضيق لا يوجد عندي وقت كفي بحكم العمل اتمارن انا لا توجد عندي طاقه كبير) ارجو نصائح شكران
    ايمن
    بطل جديد
    بطل جديد

مُساهمة من طرف ايمن الإثنين نوفمبر 30, 2009 5:46 am

السلام عليكم انا شاب ا تمارن كل يوم عضله بحكم عمل انا اشتغل في الصحراء ضيق الوقت مع علم وزان 83ك طول 180س م اكله وجبه وحده في اليوم اريد تخفيف الوزن اتمارن وزان خفيف بحكم اتعب في شغل هل هد طريق صحيح ارجو نصيح علي فكر انا اتمارن مد شهرين اشعر بتغير في جسمي شكران
    كابتن محمد
    كابتن محمد
    مدير المنتدى
    مدير المنتدى

مُساهمة من طرف كابتن محمد الإثنين نوفمبر 30, 2009 6:17 am

السلام عليكم

اولا اهلا بيك فى المنتدى المتواضع

فى ايام الشغل انا من راى اتمرن تمارين سويدى طيب طبعا بتقول سويدى اية يا عم تعرف ما الفرق بين تمارين السويدى وتمارين الحديد تمارين السويدى العضلة بتعتها لا تمشى بسرعة اما عضلة تمارين الحديد تزول بسرعة

وبعدين فى الاجازة اتمرن تمارين كمال الاجسام دة الصح علشان لا يحصل عندك ارهاق

والاكل وجبة واحدة لا تنفع لا زم 4وجباب وبعدين كل كل حاجة وابعد عن الدهون والنشويات والسكريات++++

وبالنسبة الى السؤال التانى بتاع الجدول انا عملت موضوع اسمة جدول كامل تدريب

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس مارس 28, 2024 5:48 am